Carrotcake met walnoten en meer…

IMG_6529

Deze cake is niet van mezelf, maar komt uit het Foodies magazine van januari 2013. Ik maakte deze cake voor de Nieuwjaarsbrunch die ik op 1 januari had met vrienden. En tsja, dat was zo’n succes dat ik niemand dit recept wil onthouden. Ik kan het iedere dag wel eten, zo lekker en … Ineke speelde ook  in dit recept een belangrijke rol, ook al woont ze 10.000 km verderop.

Ingrediënten:

  • 150 g boter
  • 200 g witte basterdsuiker
  • 150 g geraspte wortel
  • Zout
  • 2 tl speculaaskruiden
  • 2 eieren
  • 200 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 tl bakpoeder
  • 100 g gehakte walnoten
  • 6 el (home made) jam
  • 2 tl citroensap
  • 6 el zure toom
  • Bakpapier

Verwarm de over voor op 200 graden Celsius (400 F). Smelt de boter in een pannetje en roer de suiker, de wortel, de speculaaskruiden, een snuf zout en de eieren door elkaar.

Zeef het zelfrijzend bakmeel en het bakpoeder en spatel het door het wortelmengsel. Meng dan de noten door het beslag.

Schep het beslag in een met bakpapier beklede bakblik en bak de cake 50 minuten in de oven.

Als de cake klaar is, haal hem dan uit de oven en laat hem helemaal afkoelen. Ik gebruikte Ineke’s eigen gemaakte aarbeien-rabarberjam, die ze me had meegegeven naar Curaçao, maar je kunt ook een potje uit de winkel kiezen in een smaak naar keuze. Meng de jam met het citroensap en smeer het uit over de cake. Spatel vervolgens nog de zure room royaal over de jam en snijd de cake in vierkante stukken om te serveren.

Wedden dat je deze cake vaker gaat maken?!

Leave a Reply

