Brownie cupcakes met extra chocolade

Brownie cupcakes extra choco 6

Het is november, dus…. mijn verjaardag zit er weer aan te komen en dat betekent trakteren op kantoor! Nu zijn traktaties in Curaçao op kantoor een verhaal apart. Curaçaoënaars zijn dol op 2 dingen, namelijk alles wat gefrituurd is en kip. Die combinatie vind je dan ook regelmatig op je bureau als er iemand jarig is, in de vorm van een pastechi. Dat is een deegflapje gevuld met tonijn, kaas of dus kip. Dat flapje verdwijnt dan even in de frituurpan en komt er weer uit als een pastechi. Deze snack, of snek, zoals dat hier heet wordt het liefst als ontbijt gegeten, maar een ander moment mag natuurlijk ook.

In Nederland zijn we gewend om collega’s bij elkaar te roepen op een bepaald moment, te trakteren, wat te praten met elkaar en dan weer terug naar je eigen bureau te gaan. In Curaçao vraag je de schoonmaakster of secretaresse om het rond te brengen. Ietwat onpersoonlijk vind ik, maar aan de andere kant wel lekker rustig.

Hoewel ik me probeer aan te passen aan de lokale cultuur, kan ik het niet helpen hier de Nederlandse traditie in eren te houden. Ben je jarig? Dan trakteer je taart! Brownies, cake, taart en in mijn geval het liefst iets met een Sinterklaas-tintje. Dus, ik ben al een tijdje aan het experimenteren. Vanochtend stond ik vroeg op en bedacht ik dit: brownies met zoveel mogelijk chocolade!

Wat vind jij, kan ik hiermee op kantoor komen?

Ingrediënten voor 12 cupcakes:

–          100 gr bloem

–          150 gr roomboter

–          150 gr kristalsuiker

–          60 gr donkere chocolade, in stukjes

–          2 eieren

–          ½ theelepel zout

–          1 theelepel vanille extract

–          Chocolatechips (semi-sweet en wit)

–          ½ theelepel chilipoeder en iets extra

–          Nutella

Bereiding:

Meng het bloem met het zout en de chilipoeder in een kom en zet apart. Smelt de chocolade met de boter au bain Marie tot het een glad geheel is. Mix het mengsel met de suiker en klop de eieren er een voor een in en ook de vanille extract. Voeg vervolgens het bloemmengsel toe en meng alles goed. Tot slot voeg je de chocolatechips naar smaak toe, niet te zuinig als je het mij vraagt.

Vul de bakvormpjes tot 2/3 met het beslag en bak de cakes ongeveer 20-25 minuten op een voorverwarmde oven van 350 graden F.

Controleer of ze goed zijn door een houten prikker in een cakeje te steken. Als deze er schoon uitkomt, dan is de cake goed. Laat de cakes afkoelen, alvorens je de top ruim besmeert met nutella.  Strooi tot slot nog wat chilipeper over het cakeje en laat ze nog zeker een uur in de ijskast staan voordat je aanvalt!

 

 

One thought on “Brownie cupcakes met extra chocolade

Leave a Reply

